Η Διατροφή ως μέσο προστασίας ενάντια στις δύσκολες μέρες του Καύσωνα

Τις τελευταίες δεκαετίες εξαιτίας των έντονων κλιματικών αλλαγών, παρατηρούνται πλέον αρκετά συχνά ακραία κλιματικά φαινόμενα όπως για παράδειγμα ο καύσωνας. Ο ανθρώπινος οργανισμός έχει την ικανότητα να ανταπεξέρχεται στις υψηλές θερμοκρασίες με διάφορους μηχανισμούς προσαρμογής προκειμένου να διατηρήσει σταθερή τη θερμοκρασία του, κάπου ανάμεσα στους 36 με 37° C. Πολύ προσοχή χρειάζονται όμως άτομα με χρόνια καρδιαγγειακά νοσήματα, αναπνευστικά προβλήματα, τους αλκοολικούς, τους υπέρβαρους και παχύσαρκους, τους αθλούμενους, όσους εργάζονται σε εξωτερικούς χώρους, παιδιά που κινούνται σε εξωτερικούς χώρους, τα βρέφη, και τους ηλικιωμένους. Η σωστή και προσεγμένη διατροφή είναι το κλειδί ώστε να μπορέσει ο ανθρώπινος οργανισμός να ανταπεξέλθει στις επιβλαβείς συνέπειες του καύσωνα. Βασικοί διατροφικοί κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε τις ημέρες με υψηλές θερμοκρασίες είναι οι εξής:

  • Απαραιτήτως άφθονη κατανάλωση νερού καθώς για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού χρειάζεται να αναπληρώσουμε τα χαμένα υγρά, διαφορετικά θα οδηγηθούμε στην αφυδάτωση. Η ενυδάτωση του σώματος γίνεται κατά περίπου 80% από την κατανάλωση υγρών, και κατά 20% από την κατανάλωση τροφίμων. Ιδιαίτερα κατά τις μετακινήσεις μας χρειάζεται να αναπληρώνουμε με διάφορα δροσερά, και όχι απαραίτητα παγωμένα, υγρά όπως το νερό, φρέσκους χυμούς, σόδα, αφεψήματα, αναψυκτικά κατά προτίμηση light, γάλα κα. Πολύ προσοχή στην αναπλήρωση υγρών πρέπει να δίνεται σε βρέφη και ηλικιωμένους λόγω ενδεχόμενης μειωμένης αίσθησης της δίψας, αμέλειας που μπορεί να επιδεικνύουν για την κατανάλωση υγρών, και αδυναμίας στο να το επικοινωνήσουν και να αυτοεξυπηρετηθούν.
  • Αποφεύγουμε την κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών καθώς ενώ μας ξεδιψούν πρόσκαιρα, τελικά μας οδηγούν στην αφυδάτωση κυρίως λόγω της αυξημένης διούρησης που μας προκαλούν.
  • Η διατροφή μας θα πρέπει να αποτελείται από άφθονα λαχανικά και φρούτα, τα οποία και θα βοηθήσουν στην ενυδάτωση του οργανισμού, καθώς πολλά εξ αυτών εμπεριέχουν ως κύριο συστατικό τους το νερό, και παράλληλα έχουν βιταμίνες (όπως η βιταμίνη C, το β-καροτένιο, το λυκοπένιο κα) που δρουν προστατευτικά στη βλαβερή ηλιακή ακτινοβολία. Επίσης λόγω της υψηλής περιεκτικότητας τους σε κάλιο, βοηθούν στη διατήρηση της ηλεκτρολυτικής ισορροπίας του οργανισμού, άρα και την αποφυγή αφυδάτωσης.
  • Αποφεύγουμε την κατανάλωση λιπαρών τροφών, δηλαδή σε τηγανητά, που τα έχουμε τσιγαρίσει, σάλτσες με πάρα πολύ λάδι ή βούτυρο ή από κρέμα γάλακτος, υψηλής περιεκτικότητας σε τυριά, γλυκά, κα. Προτιμάμε την κατανάλωση ψαριών, θαλασσινών, κοτόπουλου, γαλοπούλας, ως πιο άλιπα κρέατα και κυρίως για τα ψάρια, ως πηγή ωφέλιμων και απαραίτητων για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού λιπαρών οξέων, δηλαδή των ω-3. Φροντίζουμε να καταναλώνουμε τέτοιου είδους κρέας κυρίως στη σχάρα ή βραστό, με άφθονα λαχανικά και σε συνδυασμό με συγκεκριμένης ποσότητας τρόφιμα όπως το ψωμί, τα ζυμαρικά, το ρύζι, η πατάτα κα.
  • Προτιμάμε σαφώς η διατροφή μας να αποτελείται από μικρά και συχνά γεύματα, σε αντίθεση με τα μεγάλα γεύματα που καταλήγουμε να κάνουμε όταν μένουμε νηστικοί για μεγάλα χρονικά διαστήματα εντός της ημέρας (μία δυστυχώς συχνή πολύ κακή διατροφική συνήθεια, που παρατηρείται και κατά τη διάρκεια των διακοπών). Τα μεγάλα γεύματα δύνανται να οδηγήσουν σε παροδική αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος, και στην αύξηση του αισθήματος της δυσφορίας η οποία επιτείνεται εξαιτίας της ήδη αυξημένης θερμοκρασίας του περιβάλλοντος.
  • Εστιάζουμε στην ισορροπημένη χρήση του αλατιού στη διατροφή μας. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να γίνει κατανοητό πως ναι μεν μπορεί να είναι ωφέλιμο στη διατήρηση της ενυδάτωσης του οργανισμού κατά τη διάρκεια του καύσωνα, αλλά το χλωριούχο νάτριο (το γνωστό μας αλάτι) βρίσκεται στα περισσότερα τρόφιμα που καταναλώνουμε, ως ενισχυτικό γεύσης, συντηρητικό, και βελτιωτικό της υφής των τροφίμων. Συνάμα το νάτριο αποτελεί φυσικό συστατικό σχεδόν όλων των τροφίμων. Εάν στα δεδομένα αυτά προσθέσουμε το εύρημα πολλών ερευνών, ότι δηλαδή η μέση κατανάλωση νατρίου υπερβαίνει κατά πολύ τη Συνιστώμενη Ημερησία Δόση, όπως αυτή ορίζεται για έναν υγιή ενήλικα στα 2,4 γρ. Na ή λιγότερο από 6 γρ. αλατιού (όσο περίπου 1 κουταλάκι του γλυκού), είναι σαφές ότι πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί με τη χρήση του. Εξάλλου οι πάσχοντες από υπέρταση, χρόνια καρδιαγγειακά νοσήματα, παθήσεις των νεφρών, θα πρέπει οπωσδήποτε να συμβουλευτούν τον ιατρό τους προτού χρησιμοποιήσουν τα αλάτι στη διατροφή τους.
  • Είμαστε τέλος πολύ προσεκτικοί στην χρήση και την κατανάλωση, τροφίμων έτοιμων προς κατανάλωση ή που χρησιμοποιούμε για την παρασκευή των γευμάτων μας. Τρόφιμα που κατεξοχήν απαιτούν ψύξη για τη συντήρησή τους όπως τα γαλακτοκομικά προϊόντα, όλα τα νωπά κρέατα και πολλά παράγωγα αυτών, ποτά, ακόμα και το νερό σε διάφορες συσκευασίες, μπορούν εύκολα να αλλοιωθούν όταν εκτίθενται στις υψηλές θερμοκρασίες του καύσωνα, παράγοντας τοξικά προϊόντα και επικίνδυνα για την υγεία μας μικρόβια. Κυρίως όταν έχει προηγηθεί και κάποια διακοπή στην ηλεκτροδότηση, ας ελέγχουμε τα ευπαθή προϊόντα κατά τη διαλογή, μετά τη μεταφορά τους, την παρασκευή, και την κατανάλωσή τους.

Ακολουθώντας επιμελώς τις παραπάνω σχετικά εύκολες στην εφαρμογή τους συμβουλές, μπορούμε να έχουμε τη διατροφή μας ως προστασία στα ακραία φαινόμενα του καύσωνα, έτσι ώστε να μπορέσουμε να χαρούμε υγιείς το υπόλοιπο ελληνικό καλοκαίρι.

Ανδριτσοπούλου Ντόλυ – Διαιτολόγος Chryssalis Day Spa Ηρώδου Αττικού 7, 14561 Κηφισιά Τηλ. 2108083296 info@chryssalis.com

 

This entry was posted in Επικαιρότητα. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s