1o Επιστημονικό Συμπόσιο από το Δήμο Κηφισιάς για Μικρασιατική καταστροφή

Συμπληρώθηκαν φέτος 90 χρόνια από τη μεγαλύτερη Εθνική Καταστροφή στη σύγχρονη Ιστορία, τη Μικρασιατική Καταστροφή. Ένα γεγονός που σημάδεψε βαθειά τη ζωή όσων την έζησαν αλλά και των επομένων γενεών. Το Πνευματικό Κέντρο Έρευνας και Μελέτης του Μικρασιατικού Πολιτισμού της Χερσονήσου της Ερυθραίας, του Δήμου Κηφισιάς διοργάνωσε το πρώτο  Επιστημονικό Συμπόσιο με τη συμμετοχή Ελλήνων, Γάλλων και Τούρκων ιστορικών και ερευνητών, τιμώντας όλους όσοι εκδιώχθηκαν ατιμάσθηκαν, σφαγιάσθηκαν υπέφεραν και πολέμησαν το 1922, αλλά δεν ξεχάστηκαν, γιατί οι απόγονοι τους διαφύλαξαν, ανέδειξαν και διέδωσαν το Μικρασιατικό Πολιτισμό, που αποτελεί μεγάλη κληρονομιά για όλους τους Έλληνες. Οι ιστορικοί κατέθεσαν τη γνώση και τα αποτελέσματα της ερευνητικής τους εργασίας για τη Μικρασιατική Καταστροφή και την ένταξη των προσφύγων και ανταλλάξιμων στις δύο χώρες υποδοχής που επιβλήθηκαν ως υποχρεωτικές «μητέρες-πατρίδες». Διαπραγματεύτηκαν δύσκολα θέματα, που διχάζουν τους λαούς αλλά και τις επιστημονικές κοινότητες στις δύο χώρες. Η επιτυχία της συνάντησης ήταν εντυπωσιακή, όπως και η προσπάθεια διαμόρφωσης ενός κοινά αποδεκτού ερμηνευτικού πλαισίου.

Την έναρξη των εργασιών του Συνεδρίου κήρυξε ο πρόεδρος του Πνευματικού Κέντρου Έρευνας και Μελέτης του Μικρασιατικού Πολιτισμού της Χερσονήσου της Ερυθραίας, Δήμαρχος Κηφισιάς, κ. Νίκος Χιωτάκης ο οποίος επισήμανε ότι «Η έρευνα και η μελέτη θα αναδείξει πτυχές, αιτίες και γεγονότα που παραμένουν  θαμμένα στα αφώτιστα τμήματα της ιστορίας. Αυτή η γνώση θα βοηθήσει τις νεότερες γενιές να διδαχθούν, να αξιολογήσουν, να κατανοήσουν και να μάθουν από τα λάθη και τις παραλήψεις των πρωταγωνιστών αυτής της Καταστροφής».

Το πρόγραμμα περιλάμβανε 2 θεματικές ενότητες.

Στην πρώτη ενότητα, οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν στο Μικρασιατικό πρόβλημα ως την κορύφωση μιας ιστορικής διαδικασίας. Στο πλαίσιο αυτό ο ακαδημαϊκός κ. Κωνσταντίνος Σβολόπουλος παρουσίασε το θέμα «Η εντολή για την κατάληψη της Σμύρνης: Το διεθνές πλαίσιο», ο ιστορικός κ. Νίκος Διομήδης-Πετσάλης ανέπτυξε το θέμα «Την Κωνσταντινούπολη και τη Θράκη ή τη Σμύρνη και την Ιωνία: Μια βρετανική ιδέα που ο Βενιζέλος απέρριψε (Απρίλιος 1919) και οι συγκυρίες ματαίωσαν», ο ιστορικός κ. FuatDundar μίλησε για τη «Δημογραφική πολιτική της Οθωμανικής κυβέρνησης έναντι των Ρωμιών», ο ιστορικός κ. Βλάσης Αγτζίδης παρουσίασε το θέμα «Από την Οθωμανική Αυτοκρατορία στο έθνος-κράτος», ο Γάλλος Διδάκτωρ Ιστορίας κ. Hervé Georgelin, τις «Όψεις δικαστικών συνεπειών της πυρκαγιάς της Σμύρνης με βάση ντοκουμέντα του αρχείου της Οθωμανικής Τράπεζας» και τέλος ο ερευνητής κ. Φαίδων Παπαθεοδώρου αναφέρθηκε στην «Εξόντωση των μεταλλωρύχων της Μπάλιας στην Περιφέρεια Μπαλικεσίρ (Προύσα Βιθυνίας) μετά το τέλος του πολέμου».

Στη δεύτερη ενότητα, οι ομιλητές εστίασαν σε θέματα που αφορούσαν στην μετεγκατάσταση των προσφύγων στις μητέρες-πατρίδες, στις δυσχέρειες που αντιμετώπισαν κάτω από τις καινούριες συνθήκες, αλλά και στην θετική επίδρασή της παρουσίας τους στις τοπικές κοινωνίες. Ειδικότερα ο ιστορικός, υπεύθυνος του τμήματος Γενεαλογίας και Προφορικής Ιστορίας του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, κ. Μιχάλης Βαρλάς ανέπτυξε το θέμα «Οι πρόσφυγες στην Ελλάδα», ο Τούρκος Ακαδημαϊκός κ. Onur Yildirim μίλησε για «Πρόσφυγες και πολιτικές επανεγκατάστασης πληθυσμών στην πρώιμη Τουρκική Δημοκρατία»,η ιστορικός και Ομότιμη καθηγήτρια Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, κα. Ίρις Τζαχίλη αναφέρθηκε στις «Μνήμες της προσφυγιάς στην τρίτη γενιά», η Διδάκτωρ στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Yetidepe της Κωνσταντινούπολης,  κα. Gokce Bayindir Goularas διαπραγματεύτηκε την «Ανταλλαγή πληθυσμών και οι συνέπειες στο αίσθημα του εδαφικού ‘ανήκειν’ και η διατήρηση της ταυτότητας: H περίπτωση των Θεσσαλονικιών στην Τουρκία» και ο Γάλλος Γεωγράφος κ. Michel Bruneau παρουσίασε το θέμα «Ενενήντα χρόνια μετά: Η διαφορά σχέσης στη μνήμη των προσφύγων στην Ελλάδα και στη διασπορά».

Εύη Ρουσουνέλη

 

This entry was posted in Επικαιρότητα, Πολιτιστικά, Ψυχαγωγία. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s